-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7784 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

در چه صورت به خاطر مس ميّت غسل واجب ميشود؟

اگر كسي بدن مردهاي را كه سرد شده و آن را غسل ندادهاند مس كند، يعني جايي از بدن خود را به آن برساند، بايد غسل مس ميّت نمايد، چه در خواب مس كند و چه در بيداري، با اختيار مس كند يا بي اختيار، حتّي اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان ميّت برسد بايد غسل كند، ولي اگر حيوان مردهاي را مس كند، غسل بر او واجب نيست.(1)

براي مس مردهاي كه تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نيست، اگر چه جايي را كه سرد شده مس نمايد.(2) اگر ميّتي را كه سه غسل او كاملاً تمام شده مسح نمايد، غسل بر او واجب نميشود، ولي اگر پيش از آن كه غسل سوم تمام شود، جايي از بدن او را مس كند، اگر چه غسل سوّم آن جا تمام شده باشد، بايد غسل مس ميّت نمايد.(3)

اگر چند ميت را مس كند يا يك ميّت را چند بار مس كند، يك غسل كافي است.(4)

غسل مس ميت براي انجام نماز كافي نيست و اگر شخصي بخواهد نماز بخواند بايد وضو هم بگيرد.

هم چنين بدون غسل مس ميت نماز خواندن اشكال دارد؛ بنابراين، شخصي كه غسل مس ميت بر عهده دارد بدون غسل مس ميت و فقط با وضو بخواهد نماز بخواند، مثل كسي است كه وضو ندارد و نماز او باطل است.(5)

پي نوشتها:

1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 324، مسئله 521.

2. همان، مسئله 522.

3. همان، ص 326، مسئله 526.

4. همان، ص 328، مسئله 531.

5. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 328.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.